Senter for idrettsskadeforskning

Hovedinnhold på siden

Informasjon om en nyhet med tittelen Interessert i hvordan Ski Cross skader skjer?

Interessert i hvordan Ski Cross skader skjer?

Introduksjon

Basert på systematiske videoanalyser av skader i World Cup Ski Cross har Senter for idrettsskadeforskning nå beskrevet skadesituasjonene. Personlige feil og kontakt med konkurrent var i mange tilfeller årsaker til ubalanse med påfølgende skader.

Andre typiske årsaker var personlige feil ved take-off, upassende teknikk- og strategivalg (dårlig timing ved take-off, feil linjevalg).

 

Det er lite kjent om hva som er årsak til skadene vi ser sesong etter sesong blant verdens beste Ski Cross kjørere, hvorfor og hvordan disse skjer.

 

Skaderisikoen er høy og mange alvorlige kne-, brudd- og hodeskader skader ble registrert under de siste World Cup-sesongene og i Vancouver-OL.

 

4 World Cup-sesonger, 33 skader videoer, 5 eksperter

I løpet av 4 World cup sesonger (2006/2007 til og med 2010) samlet forskningsteamet på totalt 33 videoopptak fra Ski Cross skader gjennom det Internasjonale Skiforbundets skademonitoreringssystem (FIS ISS).

 

5 eksperter innen idrettsmedisin og Ski Cross analyserte grundig videoopptakene for hvert enkelt skadetilfelle for å i detalj beskrive situasjonen frem til skaden (løypeforhold, tekniske og taktiske valg).

 

Tap av kontroll og ut av balanse!

 

Videoanalysen avdekket at skiløperen i mange tilfeller mistet kontrollen og kom i ubalanse før skaden skjedde,

 

dvs. skaden skjedde i landing eller resulterte i et fall etter forrige hindring, vanligvis et hopp eller kontakt med konkurrenten.

 

 

 

Hvordan vil disse funnene bidra til å redusere skaderisikoen?

Selv om de fleste av hopp-relaterte skader var forårsaket av en personlig feil ved hoppkanten (take off) eller at skiløperne støtet i hverandre i kamp om det perfekte linjevalget, tyder observasjonene på at sikkerheten til Ski Cross kjørerne kan forbedres.

 

Oppmerksomheten bør rettes mot hopp- og landingsområder i forhold til selve hopp-profilen. Inngangen til hoppet må designes oversiktlig og det bør tilrettelegges for et bredt landingsområdet. 

 

Smale løypeområder bør reduseres og avstanden mellom de for Ski Cross karakteristiske løypeutfordringene bør økes, spesielt for hopp inn i knappe sving.

  

 

Denne studien ble utført av forskerlinjestudent Stefan Randjelovic sammen med Stig Heir, Lars Nordsletten, Tone Bere og Roald Bahr.

 

 

Les studien i British Journal of Sports Medicine.